Stureplanskliniken och skönhet

En morgon härom veckan så bjöd Stureplanskliniken in till frukost och gav oss en presentation av Dermaceutics nyaste aktiva serum och de senaste skönhetsnyheterna från den årliga mässan i Monaco där alla läkare (främst, förstod jag det som) som jobbar med skönhet samlas. Dr Pyra Haglund, grundare till Stureplanskliniken, som har jobbat med detta i decennier, hade mycket intressant att delge oss åhörare!

Stureplanskliniken på Östermalm i Stockholm
Stureplanskliniken på Östermalm i Stockholm

Vi var en liten grupp tjejer som satt i ett mysigt och intimt rum hos Stureplanskliniken. Vi fick ta för oss av den godaste frukosten, med kaffe, jordgubbar, mini-donuts, smoothies och smörgåsar från bästa Joe and the Juice bland annat, väldigt gott! Skönt med en överskådlig skara i publiken, då det lättare blir ett samtal kring ämnet och frågor kommer också lättare kommer upp på bordet.

Jag har dille på jordgubbar nu, äter varenda dag nästan, så jag tog för mig! :)
Jag har dille på jordgubbar just nu, äter varenda dag nästan, så jag tog för mig! 🙂

Lotta Wandin, försäljningschef på agenturen Luxoro, presenterade Dermaceutics serum som vi också fick med oss hem, individuellt anpassat efter hudtyp. Jag kommer att presentera serumen separat under helgen då jag vill ha en lite annan vinkling på diskussionen idag. Hoppas du kan ha tålamod tills dess, och istället hänger på här, vad vi fick höra gäller och händer just nu i skönhetsbranchen! 🙂

Dessa är Dermaceutics serum som Lotta presenterade för oss.
Dessa är Dermaceutics nya serum som Lotta presenterade för oss. Activ Retinol 05, Activ Retinol 1,0 och Derma Lift 5,0.

Det är intressant att lyssna till en läkare som dr Pyra, som har jobbat hela sitt liv med skönhet, med människors ansikten och hud. Höra hur trender kommer och går och hur vi alla åldras med eller utan vår vilja. Hon menar att det har hänt otroligt mycket under de senaste 20 åren. Då har det tillkommit:

  • Behandlingar: Botox, fillers, peeler
  • Nya redskap: Kanyler och sprutor som gör det mycket lättare att jobba fint med
  • Maskiner: Laser, IPL, radiofrekvens, ultraljud och frysning
  • Produkter: Medicinsk hudvård, cosmeceuticals

Hon berättade att årets tema i Monaco var ”dynamiska fillerbehandlingar, rörlig bildanalys, filler i mimik.” Det beskrevs som att patienten filmades medan hon rörde på ansiktet och behandlaren kunde samtidigt se var och hur fillers bäst skulle läggas för att få ett helt naturligt resultat. Låter avancerat!

De har sju serier i webbutiken varav mene&moy och Restylane är två av dem
De har sju serier i webbutiken varav mene&moy och Restylane är två av dem.

Dr Pyra talade varmt om deras egen framtagna specialbehandling utan kniven, ”Stureplanslyftet” som de är kända för, där en kombination av botox och fillers används på patienten för att få henne att känna sig fräschare och mer sig själv i spegeln igen. Konvalescensen är minimal, behandlingen tar ca 45 minuter och kostar 20000 kr. Ta gärna en titt in på länken om du är intresserad av före- och efterbilder. Otroligt hur mycket det kan skilja!

Jaha ja..., vad kan vi hitta på här då? Finns säkert något i deras broschyr som skulle passa finfint! ;)
Jaha ja…, vad kan vi hitta på här då? Finns säkert något i deras broschyr som skulle passa finfint på tant! 😉

För ja, det är fortfarande till allra största delen vi kvinnor som gör olika ingrepp. Det är verkligen kvinnorna som dominerar, även om männen har kommit in något mer, så ligger de fortfarande i den yttersta minoriteten. Och det är ingen särskild socioekonomisk tillhörighet, som man skulle kunna tro, som går iväg och gör dessa ingrepp. Utan det är människor från alla samhällets klasser (självfallet inte de som ligger allra längst ner på skalan, då detta kostar en skaplig penning). Åldrarna för att göra ingrepp här hos Stureplanskliniken ligger mellan ca 30 år och upp till ca 60 år. Som dr Pyra sa ”från att nyss ha fått sitt första barn upp till pensionärer”.

Enligt de siffror hon presenterade, så är ca 22% av kvinnorna intresserade av att göra något, medan det endast är 7,5% av dessa som verkligen genomgår en behandling. Fillers och botox dominerar starkt. Och anledningen till ingreppen är för att trivas mer med sig själv mer, inte för någon annans skull.

Exempel på priser för olika behandlingar hos dem är:

  • läppförstoring från 3300 kr
  • kråksparkar ögonområdet från 3000 kr
  • ögonlocksplastik övre från 23000 kr
  • fillers som tex Restylane från 3300 kr/ml
  • kemisk peeling ansikte från 1300 kr
  • fettfrysning från 3000 kr
  • fettsugning från 14000 kr
  • bröstförstorning från 34000kr
  • konsultation läkare 1000 kr

(Många av behandlingarna måste göras i olika steg, i flera omgångar, för att patienten ska bli nöjd. Värt att ha i åtanke när man ögnar igenom prislistor.)

De har det amerikanska mineralmärket Youngblood, som har många fina godbitar i utbudet.
De har det amerikanska mineralmärket Youngblood, som har många fina godbitar i utbudet.

Det var roligt att få en inblick i en värld där jag själv är helt lost. Mina fördomar och förutfattade meningar fick sig en rejäl omgång. Inte alls vad jag såg framför mig, en skara damer med tjock plånbok. Vi fick även se bilder från andra ställen där vi såg de där olyckliga fallen som inte gick som det var tänkt. De berättade om vissa fillers som är mer vanligt att bland annat yngre tjejer gör. Sånt som vi kan se dagligen via olika medier. Ofta jagar de de billigaste alternativen.

Och när priset pressas och man jagar den billigaste läkaren kan det gå galet ibland. Och med en marknad som inte är särskilt reglerad ännu, så kan man råka ut för riktigt oseriösa aktörer på denna lukrativa marknad. Synd på fina unga tjejer, synd på alla som drabbas! Så om du går i dessa tankar, välj en känd klinik och betala hellre lite mer när du ändå planerar att lägga ut en slant, för att bli så säker det går! Men ett ingrepp medför alltid en risk, det måste vi också vara medvetna om.

Restylanes krämer har jag bara testat då de för ett bra tag sen var med i en Glossybox. Inte nog länge för en utvärdering, har du provat det?
Restylanes krämer har jag bara testat då de för ett bra tag sen var med i en Glossybox. Inte nog länge för en utvärdering, har du provat det?

Det var spännande att höra vilka trender det går i skönhetsindustrin, men att de klassiska idealen alltid består. Det fanns en tid för de stora bröstimplantaten, medan det nu är mer fillers som gäller. Det gyllene snittet, symmetri och ett tidlöst vackert utseende som den unga Britt Ekland som dr Pyra visade som exempel på. Det är det som vi fortfarande tycker är vackert.

Vad är skönhet för dig? Vad är det som är vackert hos en person? Går det att svara på? Ofta blir en person vacker genom att man börjar lära känna varandra och tycke uppstår. Men visst håller jag med om de klassiska skönheterna som den nyss nämnda, och även Grace Kelly och Greta Garbo är oerhört vackra för ögat. Kvinnlig skönhet som består. Men då blir personen mer som ett stilleben, inte ett levande ting. Men givetvis var de med all säkerhet även vackra som fullt ut levande fina personer!

Caviar Of Switzerland har jag inte testat alls, men förstår att de är ett omtyckt märke för många.
Caviar Of Switzerland har jag inte testat alls, men förstår att de är ett omtyckt märke för många.

Jag dras till varma, goda, generösa och erfarna personer. Smarta personer med ett stort intellekt. De är vackra i mina ögon. De som har en stabil grund att stå på, som ofta har varit med om mycket i livet och som utstrålar självkänsla men samtidigt ödmjukhet. Men då vet jag ju redan lite mer om dem som personer. Och kan känna den där utstrålningen.

Om jag skulle plocka ut en vacker människa bland en grupp helt okända? Oj, tja antagligen något i likhet med de tidlösa ideal som nämndes ovan. Tråkigt val kanske, men tror ändå det stämmer in på mitt smak och tycke. Skulle vilja säga någon som sticker ut från mängden och inte är så perfekt, utan har ett spännande annorlunda utseende. Och det händer att jag dras till dessa mer unika också. Inte att alla ska se likadana ut.

Här är Dermaceutics övriga utbud, de nya serumen såg du längre upp.
Här är delar av Dermaceutics övriga utbud, de nya serumen såg du längre upp. (Och ja det var utförsäljning på Beauté Pacifique bakom dessa!) 🙂

Hur tänker du om olika ingrepp för att uppnå kanske den där tidlösa skönheten? Eller att göra det bästa av det vi redan har? (Jag tror vi avgränsar oss till ansiktet nu med tanke på att det var mest det som vi fick höra om och se bilder på. Kroppen lämnar vi därhän för denna gång!) Både fillers som Restylane och även Botox fick vi höra om. Men även om olika ingrepp med kniven i ansiktet. För att få till det där idealen som vi fick se bilder på, symmetri och klassisk skönhet. Det går inte ur tiden.

Stureplanskliniken ligger mitt i smeten, inne i Stockholms city med 2 min promenad till svampen vid Stureplan.
Stureplanskliniken ligger mitt i smeten, inne i Stockholms city med 2 min promenad till svampen vid Stureplan.

Är detta fortfarande något väldigt privat som man inte vill prata om högt och är det lite tabubelagt fortfarande? Eller har vi kommit ifrån det? Pratar vi mer om det nuförtiden? En fillerspruta i läpparna på lunchrasten, är det något som känns normalt numera? Eller lite botox i de där argrynkorna eller pannan? Jag måste erkänna att jag kan väldigt lite om detta och har inte några nära väninnor som har gjort det heller, så jag kan inte riktigt relatera mer till behandlingarna. Fast nu efter 40, så antar jag att det kommer upp på tapeten bland mitt tjejgäng så småningom också. Eller inte!? Men du kanske kan tillföra något här till diskussionen? Vad hör du från vänner och vad tänker du själv? Vad tycker du om dessa frågor? Helt dina egna tankar?

Solig dag med mycket folk ute i city och
Solig dag med mycket folk ute i city och på en liten sidogata ligger Stureplanskliniken.

Om jag själv skulle få för mig att vilja göra något framöver, så skulle jag läsa på otroligt noggrant och verkligen välja en bra klinik som har gott rykte. Då får det vara värt de extra pengarna. Fast i dagsläget tycker jag att det känns okej att äga min ålder och mina levnadsrynkor utan att göra mer än att ta hjälp av skönhetsprodukter så långt de räcker.

Om det däremot var något som verkligen gjorde mig missnöjd till den grad då jag skulle må riktigt dåligt – ja då är det en helt annan fråga. Det kan jag verkligen förstå de som gör något åt det! Men det där lite mer lättvindiga som en del gör då och då, och gärna stup i kvarten, det känns inte rätt för mig. I så fall något mer genomtänkt och väl förankrat hos en själv. Men nu pratar vi väldigt individuellt. Det kan ju se otroligt olika ut. För en person är det ingen big deal alls, och för en annan något väldigt stort.

Efter en hektisk dag i city, blåsippan ute i backarna står...
Efter en hektisk dag i city, tillbaka hem till min trädgård där blåsippan ute i backarna står… Skönt!

Hur tänker du om skönhetsoperationer och/eller fillers i ansiktet? Förstår om inte alla vill vara helt öppna med detta ämne, men det vore väldigt intressant att få diskutera vad du tycker och tänker! Vad du känner? Jag lyssnar gärna och dömer ingen. Jag är ingen att döma andra. Alla får göra precis som de själva vill. Människor äger sina egna beslut, grundat på sina egna erfarenheter och sin tro. Så jag lyssnar mer än gärna på hur du tänker utifrån ett öppet sinne! ❤

Kram Lotta

19 thoughts on “Stureplanskliniken och skönhet

  1. Thessa 1 maj, 2015 / 21:48

    När jag var i 20-årsåldern ville jag såååå gärna göra en bröstförstoring, var mycket missnöjd med mina bröst och då har jag ändå inte särskilt pyttesmå bröst, men missnöjd var jag….Nu är jag 39 år och supernöjd med mina bröst, tycker de passar perfekt på min kropp och att det är väldigt fint med ”lagom” stora bröst. Jag känner mig också väldigt nöjd med mitt ansikte, men kommer göra fillers om jag får en argrynka eller veck vid munnen som får mig att se sur ut….för det ser så tråkigt ut tycker jag! Skrattrynkor vid ögonen är jag däremot helt ”okej” med och jag tror man kommer långt med bra hudvård som gör att man ser lystrig och lite plumpad ut. Tror definitivt att fillers är tabu och jag skulle nog inte prata högt om det ifall jag gjorde det imorgon….till viss del handlar det kanske om att fillers är förhållandevis dyrt och att det är lite fult att ösa pengar på sin fåfänga?!

    Kram!

    • beautybydonnachic 1 maj, 2015 / 22:50

      Tack så jättemycket Thessa, att du läste och ville skriva och dela med dig om det här fortfarande känsliga ämnet. Det låter så otroligt befriande, skönt och friskt när du berättar om ditt förhållande till dina bröst idag! 🙂 Jag blir verkligen glad när jag läser om det du skrivit, hur du känner nu!

      Jo det är ff mycket tabu att lägga ner så pass mycket pengar på att se snygg ut, att vara så hemskt fåfäng. Men hur mycket lägger vi inte ner på hela skönhetsindustrin idag när det kommer till alla krämer vi köper för att plumpa våra argrynkor, kråksparkar och en lite mindre elastisk hy efter fyllda 30?! Eller kanske till o med lite tidigare än så? Men att ta till hjälpen med en spruta för samma kostnad som för några burkar kräm, det är inte lika okej. Nu ska jag inte generalisera, men vet att många tänker så.

      Hoppas att du kommer känna dig lika nöjd i framtiden också, för jag är säker på att du är en riktigt fin och härlig tjej!
      Största kramen till dig! ❤

  2. Thessa 1 maj, 2015 / 21:53

    Och angående ”vad som är vackert” tycker jag att det klassiska är så fint. Jag tittade igår på Madonnas gamla videos på You Tube och hon var riktigt vacker som ung, ofixad, men ändå så fin. Idag översköljs man av så mycket tydligt fixat med stora läppar, skulpterade och pumpade bakar och tuttar, förlängda hår och naglar och allt vad det nu är, att det där naturliga känns exotiskt och åtråvärt! Birgitte Bardot var ju också urvacker som ung! Plastic is not so fantastic 😉

    • beautybydonnachic 1 maj, 2015 / 22:52

      Haha, där var du faktiskt mitt i prick! 😀 Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Underbar kommentar! Tack igen!
      Kram! ❤

  3. Emma 1 maj, 2015 / 22:03

    Låter som att du varit på en väldigt spännande träff! Laddat ämne, och helt klart laddat med fördomar. Så ja, vad tänker jag… Jag har en person i min närhet som har gjort ett ingrepp i ansiktet, ett lyft av ögonbrynen. I det fallet så berodde det på att det störde och hängde ner hud på ögonlocket. Vanliga vården tyckte inte att ingreppet var nödvändigt och ville inte utföra det. Så där förstår jag verkligen, det blev ett störningsmoment i vardagen. Ingrepp där det är något som stör, eller att man själv mår väldigt dåligt, det känns ok. Man rättar till något som inte funkar.

    För andra ingrepp.. det är inget jag skulle välja att göra själv i nuläget. Som du skrev, det finns alltid en risk, och är jag villig att ta en sån risk? Förmodligen inte. Skriver jag självsäkert som inte har passerat 40 strecket än. Kanske ändrar jag mig, men just nu känner jag att det inte är för mig. Frågan är var gränsen går, när det redan står massor av burkar i skåpet som lovar det ena och det andra. Är ett ingrepp egentligen så mycket värre? Den blir suddigare och suddigare…

    Ha en skön fredag, kram ❤

    • beautybydonnachic 1 maj, 2015 / 23:12

      Ja det var faktiskt riktigt intressant att få komma in där och sitta och lyssna på de experter som har arbetat med det här över en lång tid, och höra vad de har att säga! Det är inte varje dag som man får den inbjudan. När jag kom, var en bland de första, så kändes det som jag var den udda fågeln lite grann… Det syntes på många som jobbade där att det inte var 100% naturliga ansikten på de unga tjejerna. Jag personligen tycker inte om när det syns direkt man tittar på någon att personen har gjort ordentliga ingrepp i ansiktet. (Nu pratar vi inte bara om en liten ynka milliliter av filler, utan bra mycket mer än så…) Men det är förstås en smaksak. Sen fanns det många av dem som var den totala motsatsen, så jag vill inte hänga ut dem och generalisera på något vis! Bara en reaktion som jag fick så fort jag satte foten innanför dörren.

      Ja, när det är ett problem som påverkar hela vardagen, då skulle jag inte ens kalla det för ett skönhetsingrepp. Det är ett funktionell hinder för de som tex får försämrad syn pga att ögonlocken täcker en del av synfältet tex. Det anser jag ska bekostas, åtminstone till viss del, av landstinget. Min mormor hade så stor byst att hon fick problem med ryggen och hade gropar i axlarna där bh-banden suttit. Om det hade varit nu så hade hon kunnat få hjälp. Men när hon var ung vet jag inte ens om det gjordes bröstförminskningar för att få en bättre livskvalitet.

      Jo det är förstås lättare att sitta som ung och säga att jag är inte intresserad av ingrepp, eftersom problemen med åldern inte visat sig ännu. Men det är ju även många unga som vill fixa till både det ena och det andra, inte bara åldersrynkor! Och visst börjar gränserna flyttas och glida ihop! Där har du verkligen en riktigt bra poäng Emma! Det var inte många år sedan som vi fick dessa cosmeceuticals som vi sitter och klickar hem som hjälper oss att få en finare hud! Bara en generation tidigare så fanns inte ens det att ta till! Och nej jag vet inte heller hur jag kommer att känna i framtiden, det visar sig! Men tills dess så kör jag på med den ena fina burken efter den andra! 🙂

      Tack för dina kommentarer och inlägg i det här ämnet som inte alla vill ta upp på bordet, så tack för det fina Emma! Hoppas verkligen du känner dig bättre! Det om något känns viktigare än det yttre, din hälsa! Vilken skit rent ut sagt, som du åkte på! :/
      Megakram till dig! ❤

  4. Sofia 2 maj, 2015 / 11:57

    Oj. Detta är ett laddat ämne!
    Intressant att få höra mer om men vad tänker jag?
    Om det är något som hindrar en, och då menar jag inte karriär som modell eller programledare, då tycker jag att det ska inte vara tabu. Bröstförminskningar, ärr, saker som gör ens liv jobbigt. Som en sorts handikapp. Där tycker jag att det är självklart att man ska kunna göra saker!

    Att många unga gör ”ändringar” tycker jag personligen är fel. Jag vet att jag inte gillade min näsa, mina höfter och det faktum att jag fick bristningar på lår och rumpa som tonåring eftersom det gick så fort….Jag har avskytt shorts sedan dess!! Det är många år. Det är ngt jag ff skulle vilja åtgärda, bristningarna, men resten? Äsch. Och anledningen till att jag vill fixa? Ja, det är ju trycket utifrån- jag tycker mig inte se några andra som jag….Rätt eller fel? Ja det är ju upp till oss själva att dra gränsen.
    Vilken signal skickar vi om det är ok att fixa till sig när man är UNG?? Duger man inte ens då?! All tid sedan går ju till att hålla åldern borta…krämer etc. Jag skäms inte för att jag vill hjälpa min hud
    att hålla sig lite längre. Men kniven? Fillers? Nja….. Jag gillar inte bekymmersrynkan men måste jag ta bort den? Många tycker det ser fult ut med bekymmersrynkan. På andra också? För det blir ju lite så i förlängningen….

    Jag gillar inte heller när det ser fixat ut. Naturlig skönhet- det som är så ”inne”- måste det innebära perfekt? Naturligt innebär ju att vi har våra egenheter, det som gör oss till oss, vad våra gener och liv gett oss. Skrattrynkorna säger ju något, eller hur?

    Jag tänker inte tycka illa om de som vill göra saker. Det ÄR deras val. Men jag själv tycker det är onödigt och att vi signalerar att det är inte ok att åldras, att ha ärr, att ha levt….att se ut som människan gör när vi åldras. Att hjälpa till med krämer, bra mat, motion etc. Ja det tycker jag är ok.

    Jag är lite knepig med en sak till. Varför måste man ha brun-utan-sol på vintern? Då blir det plötsligt fult att vara blek i den ärmlösa nyårsklänningen…varför?! Men det är snyggare med färg säger en hel del. Ja, det tycker jag med. Men varför tycker jag så? Jag är ju påverkad av ”vad som gäller”! Klart det är bättre att ha brun-utan-sol än att sola solarium (gud förbjude!) men det är ju inte vad man använder som jag stör mig på utan själva företeelsen att man ska ha färg mitt i vintern?! Vi bor ju här där det inte är sol och varmt på vintern!! På sommaren är det helt ok att ha brun -utan -sol. Då får vi färg, men den konstgjorda är hälsosammare, för det är mer sol och värme, så att inte vilja avvika som blek är mer ”naturligt”….(även om man kan undra varför det inte ska få vara ok att vilja vara blek på sommaren….)

    Allt handlar till syvende och sist om att vi är så mycket mer påverkade av saker än vad vi tror. Det vi tror är våra egna känslor har påverkats av annat. Subtilt….

    Nu ska jag lämna ämnet. Vill återigen säga att det är såklart upp till var och en vad man gör och tycker. Det får de bestämma själv. Men jag tänker på mitt sätt.

    Många kramar!

    • beautybydonnachic 2 maj, 2015 / 16:37

      Jag tror jag förstår vad du menar Sofia, tror… För det är verkligen en förvirring som uppstår. Å ena sidan, å andra sidan så… Inte alls lätt ämne detta! Och med tanke på vad folk säger, så är det fortfarande lite tabubelagt och laddat ämne uppenbarligen.

      Jag ska vara helt tydlig med en sak som du tar upp – våra ungdomar ska INTE behöva känna att de inte duger om de inte har tillräckligt stora bröst/läppar, är för spinkig som kille, har celluliter eller vad det kan vara. Där måste vi vuxna stå för vårt ansvar att de är vackra precis som de är! Och hur förmedlar man det? Genom att säga det och sen gå på en behandling själv..?? Det är verkligen en supersvår balans! Det vi vuxna kvinnor gör skickar naturligtvis ut ett budskap till våra barn. Det kan vi inte bortförklara. Men man kan prata om det. Hur man tänker, och varför mamma/pappa väljer att spruta bort argrynkan och förstora de hängande brösten etc… (Inte till småbarn givetvis). Men kanske till sin ungdomar? Utan hur det kan kännas inuti om man gör det man längtat länge att få göra. Om man verkligen är förankrad i sin egen åsikt, sitt eget val så ska det inte behöva vara så svårt att prata med sin tonåring om det.

      Det är min åsikt. Att vi måste ta ansvar för vad vi gör och för vad det skickar ut för budskap till omvärlden. Sen är det verkligen upp till var och en att göra precis som de vill med sina egna kroppar. Jag tycker ingen är sämre eller bättre åt något håll. Jag kan däremot tycka att det är synd att allt måste vara så perfekt hela tiden, men samtidigt märker jag ju själv hur påverkad jag blir av samhället och alla medier. Om jag får välja på att få se ut som Ringaren i Notredame eller Törnrosa så väljer jag helst Törnrosa… Åh, svårt ämne, men roligt och intressant att prata med er om! 🙂

      Tack Sofia för att du delar med dig av hur du känner och vad du tänker kring detta! Sköt om dig! Det finns ju bara en av just dig!
      Stor kram! ❤

      • beautybydonnachic 2 maj, 2015 / 21:43

        Förlåt, glömde ju din kommentar om att vi ska vara ständigt solbrända, eller sorry solkyssta som det så fint kallas! Fastän det är i Sverige, på vintern, på vårkanten när vi är som mest kritvita! Att vi måste BUSa våra ben nu innan vi tar av oss byxorna nu i maj, och BUS i ansiktet så vi kan se fräschare ut. Det tror jag de allra flesta både säger och tycker. Men det är ju fullkomligen orimligt att vi ska vara brunbrända på vintern! Minns att jag köpte en tio-kort på stans solarium varje vår när jag var i tonåren för att kunna klä av mig framåt den här tiden, hemska tanke! Ja, med den medvetenhet vi har idag och de kändisar som vägrar sol,mest pga värsta antiage-boven, så kan man ju hoppas vitt också blir inne nån gång! 😉
        Kram!

  5. hanna 2 maj, 2015 / 21:02

    Det här är ett ämne som för mig är väldigt dubbelt. Jag skulle – om jag hade pengarna över och en klinik/behandlare som jag kände fullkomligt förtroende för och visste att resultatet skulle bli bra – gärna göra fillers. Jag har funderat en hel del på det, men det är inget som ryms i min budget just nu, så jag får försöka leva med vad naturen och åren har gett mig. Det räcker nog egentligen väl, men så står man där vid spegeln och eftersom man numera vet vilka möjligheter som finns så dyker tankarna upp: Men om man bara la lite restylane här? Kunde lyfta och fylla ut lite? Så mycket fräschare/piggar/yngre/snyggare jag skulle se ut?

    Samtidigt kan jag känna en väldig trötthet Även om alla gör som de vill och jag som sagt till fullo förstår önskan om att trolla bort en argrynka, något veck, öka på volymen och på det viset känna sig gladare och mer ”som sig själv”, så innebär det ju att gränserna och standarden hela tiden flyttas fram. Det är ”naturligt” att se ut på ett visst vis vid en viss ålder (30,40,50, 60, 70…) och att en del saker i ansiktet och på kroppen förändras, men det glöms bort när de personer vi ser i media allt som oftast har hjälpt naturen lite på traven. De blir normen för hur man ”ska” se ut, fast de i själva verket tillhör undantagen.
    Det gäller ju för övrigt inte bara fillers och estetiska behandlingar, en vanlig kropp rymmer en massa skavanker som är helt naturliga och inte ens skavanker utan en del av hur de flesta vuxna kvinnor ser ut (hängbröst, bristningar, celluliter, lite saggighet här och var) , men som vi ”lär” oss eller tror är fel och fula.

    Som sagt, jag förstår till fullo att man gör ingreppen. Jag tycker inte att det är fel att göra dem. Men i ett vidare perspektiv finns det ändå något i det hela som skaver hos mig.
    Särskilt om man inte bara begränsar det till ingrepp, utan tänker på kvinnors utseende och åldrande i stort. En rynka på en man är ingenting, men på en kvinna måste den bort om hon ska fortsätta vara attraktiv – det är det vi lär oss, tyvärr och den synen som finns i samhället. Så att vi kvinnor tar till de medel som står till buds för att leva upp till idealen (medvetet eller omedvetet) tycker jag inte är det minsta konstigt.

    Sen tänker jag också på alla otillräcklighetskänslor detta skapar – att aldrig duga. Alla dessa möjligheter är ju på ett vis fantastiska – att kunna åtgärda det vi inte är nöjda med och på det viset må bättre. Samtidigt gör det ju att vi helt plötsligt uppmärksammar ”skavanker” som vi kanske annars inte hade tänkt på – och därmed mår sämre.
    Och så tänker jag till sist på vad någon skrev tidigare – den där perfektionen som vi lär oss att ständigt eftersträva, är den så intressant egentligen?

    Ursäkta denna halva avhandling, men ämnet väcker många tankar, liksom kommentarerna här och dina svar till dem!

  6. beautybydonnachic 2 maj, 2015 / 22:00

    Tack Hanna, för att du skriver och delar med dig av dina så kloka ord! Det är iaf vad jag tycker, mycket frisk och sund syn på hela ämnet! Istället för att fråga sig om en liten spruta är okej eller inte, kanske vi borde fråga oss vad som hände när den naturliga kvinnliga mänskliga kroppen blev fel? Gå till närmsta badhus och byt om bland en skara kvinnor från olika åldrar och grupper. Vi är ju inte ”perfekta” nån av oss!! Så ja, självfallet är de mediala figurerna tillfixade och tillhör en elitistisk skara som inte går att jämföra med en mammagrupp på öppna förskolan eller ett tjejgäng på 40 som klär av sig och går på spa. Det syns att vi har levt. Det är rimligtvis det som är det vi ska få känna oss bekväma med. Men hur många procent av dessa kvinnor är helt nöjda? Nej just det, och varför inte? Det tål att tänkas på. Det ploppade inte bara upp hos oss en vacker dag, utan det ligger något djupare i det.

    Så i det stora hela är det något som gör att vi kvinnor står vid spegeln och står kvar en extra minut och tittar lite extra på kråksparkarna, har de inte blivit fler? Räcker det verkligen bara med en ny kräm, en lite dyrare, eller skulle man kanske hjälpa naturen på traven lite…? Hmm, det är nog rätt många som står framför spegeln ikväll och funderar över vad de egentligen ser. Om det de ser är okej eller om det stör så mycket att det måste bort för att man ska trivas med sig själv.

    Ta hand om dig Hanna, och jag är så tacksam att du också ville berätta hur du ser på det här ämnet! Stor kram!<3

  7. Maria 3 maj, 2015 / 21:08

    Jag har allvarligt börjat fundera på att gå till en klinik för en konsultation för mina hängiga ögonlock och mina nasiolabiala veck. Ev också nån filler för både mungipor och ögon alltså. Har sett bilder på resultat som jag är ute efter, men det verkar dessvärre vara dyrare än vad jag trodde, nu när jag vill ha fler milliliter av fillern. Så är det värt det? Tror jag att jag skulle bli så mycket gladare av det här ingreppet? Ja, men egentligen har jag ingen aning. Jag vill ju tro det, men samtidigt vet jag att jag kommer att få göra om det med jämna mellanrum eftersom det inte är beständigt. Har läst vad ni andra sagt och mycket håller jag med om. Samtidigt vill jag må bättre med mig själv, om jag har den möjligheten. Jag har några väninnor som gjort lite av varje och jag har inte hört nån som blivit missnöjd efteråt. Så…, tja vi får se hur jag gör! Känner mig pirrig av att skriva det, för jag har inte pratat med så många om detta. Ja lite halvt pinsamt kanske. /Maria

    • beautybydonnachic 3 maj, 2015 / 21:50

      Men åh, tack Maria att du vågade skriva om det och berätta det här! Där du kan vara helt anonym och få andras kommentarer kanske hur de har känt! Jag kan ju inte svara på om du kommer att må bättre efteråt, för det är den viktigaste frågan tycker jag. Inte vad man gör, utan hur det känns efteråt. Och hur ska man veta det? Ja, det beror kanske på hur länge man har gått och varit missnöjd, och hur stora proportioner det har tagit. Att man kanske brjar med ett undvikande beteende och att det stör ens vanliga vardag. Men visst är det mycket pengar det handlar om i den här branser. Om en ynka milliliter ligger på över 3000 kr, så kan man ju bara börja räkna om man nu vill ha lite mer gjort än bara en liten pytteliten korrigering. Samtidigt tycker jag inte att priset ska vara helt avgörande. Utan hur man mår, och hur pass viktigt det känns för att må bra att se sig själv i spegeln varje dag.

      Jag hoppas att du kan prata med någon eller ett par nära väninnor som har gjort det, hur de känner så du får lite mer kött på benen innan du gör något ingrepp. Men lyssna framför allt på din egen inre röst. Det är den du ska leva med resten av livet!

      Stort lycka till hur du än gör Maria, och tack igen för att du delade med dig av dina funderingar!
      Största kramen! ❤

  8. cultureofmakeup 4 maj, 2015 / 11:03

    Oj, intressant diskussion. Nu har ju inte jag så många rynkor ännu, men tankevecket mellan ögonbrynen har häng med så länge jag kan minnas, och huden runt ögonen börjar bli lite mindre spänstig. Men jag har inget emot det. Ålder är ju inget negativt, särskilt inte med tanke på alternativet. Och jag tycker nog att rynkan mellan ögonbrynen speglar min allmänt skeptiska inställning till tillvaron på ett alldeles utmärkt sätt 🙂

    Sedan vad andra väljer att göra eller inte göra bryr jag mig inte om. Det problematiska är väl att det finns en industri som tjänar väldigt mycket pengar på att få kvinnor att känna att de BORDE göra ingrepp/se yngre ut än de är/ passa in i en norm. Jag känner själv den pressen ibland, fast jag egentligen inte alls bryr mig, eller inte VILL bry mig åtminstone. Men ibland blir man så påverkad ändå, och det gör mig frustrerad.

    • beautybydonnachic 4 maj, 2015 / 12:50

      Åh tack för din kommentar Therese, så mycket som jag känner igen mig i! Jag tycker att det är en tråkig värld vi har skapat, att den stora skönhetsindustrin tjänar multum på oss kvinnor som hela tiden får budskapet att vi inte räcker gott och väl som vi är. Utan vi ska pressas in i en mall och se likadana ut i princip. Vi ska inte ha hooded eyes, vi ska inte ha argrynkor, vi ska inte ha kråksparkar, vi ska inte ha för smala läppar eller för hängiga bröst eller vad det nu kan vara.

      Men vad var och en gör för att känna sig mer tillfreds med sig själv har jag inga åsikter om, mer än att det oroar mig för hur utvecklingen går i för riktning. Mycket med tanke på vad dr Pyra på Stureplanskliniken sa. Det här kommer inte att minska, tvärtom. Alla skönhetsingrepp, framförallt fillers, kommer att öka lavinartat. Men på individnivå unnar jag självklart personen i fråga ska känna sig fin! Det som oroar mig är helheten och synen på kvinnor globalt. Och javisst blir man påverkad, hur kan man INTE bli påverkad när man är konsument och kvinna i dagens samhälle??

      Tack för att du delade med dig av din åsikt, tycker det är väldigt roligt och intressant att så många ändå ha velat skriva här trots att det är så känsligt och svårt ämne!
      Så stor kram till dig! ❤

  9. Rebecca 4 maj, 2015 / 21:29

    DU är vacker för mig och du behöver verkligen inget av det enligt mig! ❤

    • beautybydonnachic 4 maj, 2015 / 21:41

      Du är ju bara för go, min fina vän som jag hittade plötsligt en vacker dag…, ja när var det egentligen vi började skriva?? Återigen, stort tack för dina hjärtliga ord om mig, och jag dras åt två olika håll. Men egentligen vill jag ju inte hamna i den där sitsen, för så är man lite fast och behöver fylla på och greja. Leder antagligen till fler roliga nya behandlingar när man väl börjar hmmm. Näe jag ska inte. Inte nu! 🙂

      Största kramen till dig söta vännen! ❤

  10. AnnaKaize 5 maj, 2015 / 14:44

    Ååååå vilket bra inlägg!
    När det gäller diverse ingrepp så tänkte jag först att om min plånbok vore lika tjock som hakfläsket på min katt (han ser ut som om han har en halv Falafel under huden där) så skulle jag absolut kunna testa att injicera lite fillers eller fixa till hängande ögonlock etc, men sen kom jag på att jag har uselt läkkött. Alltså vi snackar riktigt, riktigt undermålig förmåga att läka utan missprydande ärr, och jag knallar ju hellre omkring med mitt Bitchy Resting Face (då får man iaf vara ifred i kollektivtrafiken. Utom från fyllon. Fyllon attraheras av min sura uppsyn likt metallspån till en magnet) än att ständigt behöva förklara att ”nej jag har inte en pågående stroke- det är bara mina fillers som tog snett” och då föredrar jag alltså att se lite sur ut.
    I de bästa av världar, dvs om jag vore Kardashian-tät samt ärvt min mammas eminenta läkkött istf endast hennes tidiga klimakterium och diffusa symptom beroendes på utländskt påbrå så skulle jag absolut testa både det ena och det andra. I ”Sex and the City” så säger Samantha något i stil med ”I’m a trisexual- I’ll try anything once.” Lite så resonerar jag, men beträffande skönhetsingrepp då, inte sex, för där har jag betydligt fler reservationer känner jag och inser plötsligt att jag nog är lite tråkig på den punkten som för övrigt inte har ett dugg med ämnet att göra så jag är tyst nu.
    Sammanfattningsvis: Rik och Läker Utmärkt- Kör på ba!
    Inte fullt så rik och läker typ aldrig- Bitchy Resting Face ftw!!!

    • beautybydonnachic 5 maj, 2015 / 16:52

      Hahaaahaaa, you are back bejb! ❤ Älskar dina helt randomknasiga kommentarer, in a good way, som du säger! 🙂 Jaha, okej om jag vore rik och hade bra läkkött så skulle några nålar och kanske kniven (eller tänkte du mest fillers här??) vara ett bra option? För det första är jag inte Hollywood-rik, och ärr har jag över hela kroppen efter alla mina krigsskador, så nåt mer eller mindre gör mig inget. Men helst inte i mitt ansikte. Och där har jag faktiskt inga ärr. Så det går nog bort för mig med, precis som för dig. Som redan är så snygg att du inte ens får vistas i offentlig miljö förrän karlarna är efter dig som barnen springer efter Hemglassbilen!

      Du kan verkligen tacka dina gener och påbrå med tanke på att du har de där mörka vackra färgerna i dig själv och inte behöver se ut som ett genomskinligt lakan utan en rejäl palett först! Och dessutom en bone structure som inte går av för hackor. Men men, jag får sitta här och sura över mitt vikingapåbrå. Men med ett något finare hår än vad jag haft de senaste åren i alla fall! Ingen tror mig när jag säger att typ hälften av allt hår på min skalp rasade av mig efter en operation och sen dess har det varit Gollum och jag. Med tanke på att jag inte hade så mycket att leka med från början så har jag blivit frisörernas mardröm. Men idogt omhändertagande, avstått från färgning och blekning (my God!!) och inga plattänger etc, så har håret återhämtat sig saaakta men säkert. Och med hjälp av en molekyl kunde jag göra färgade och några pyttelite blekta slingor igår, halleluja äntligen händer det nåt!! 🙂

      Sorry, ville bara vältra mig i det faktum att jag har kunnat gå till frissan och fått göra folieslingor! För att återgå till ämnet så vet jag inte…, alltså du behöver ju inte fylla på med något någonstans, medan dr Pyra gärna skulle sticka nålen i mig tror jag. Men nu får hon inte det. Så är det med det! 😉

      Jag avstår att haka på samlivets ospännande eller inte, och hoppas att du är lycklig i det området också! Ut och åk lite buss nu, så du får dig dagens boost av självkänsla! Ett gäng män som limmar på för glatta livet, tänk vad du gör deras dag! Du är en väldigt snäll och god person du!

      Tack så hjärtligt att du läser här inne på min egna lilla hemsnickrade blogg, och tusen tack för att du tog dig tiden att skriva en lång kommentar, jätteglad blev jag! 😀
      Största kramarna till dig snygging! ❤

Tack för ditt avtryck här, uppskattas varmt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s