Caudalie vad betyder det

Det blev helt tyst i rummet. Franska vackra Gaelle förklarade då att det är en term som vinexperterna använder sig av när de räknar hur länge smaken av vinet håller sig kvar i munhålan. Ju fler caudalies ju finare anses vinet vara. Ser man på! Livslångt lärande har jag alltid stått för i mitt yrke, och älskar det! 🙂 Visste du om denna term?

image

Vi var en rätt liten skara som var på presentationen av Caudalies nya serie i onsdags som släpps nu senare i september, både i Frankrike och USA och här i Sverige på Åhléns, Sephora, Militus Medical och vissa salonger. Mathilde Thomas har denna gång jobbat hårt för att tillgodose den mogna konsumentens krav.

image

Caudalie har funnits i drygt 20 år och beskrivs så här hos Militus Medical:

FRÅN BORDEAUX KOMMER DETTA FRANSKA HUDVÅRDSMÄRKE MED PRODUKTER BASERADE PÅ VINDRUVOR

Det familjeägda företaget som äger vingården Chateau Smith Haute Lafitte började rikta in sig på hudvård 1993 när dom blev upplysta om vindruvkärnans unika egenskaper, den mest kraftfulla antioxidanten i växtvärlden.  Caudalies hudvårdsserier innehåller produkter med naturliga och vårdande ämnen där det går att hitta något för alla hudtyper.

Resveratrol Lift är alltså Mathilde Thomas senaste serie för de konsumenter som vill ha något som jobbar mer anti-age och plumpar upp huden än Caudalies redan befintliga sköna produkter. Vid 40 har vi redan tappat nästan hälften av allt kollagen och elasticitet i huden som vi hade vid 20. Mathilde Thomas har med hjälp av en doktor från Harvard University tagit fram ett patent i denna serie som ska hjälpa oss som har passerat 40-års strecket att trolla bort en del av den lite saggiga (i brist på tjusigare ord) känslan som börjar komma krypande.

image

Istället för att tala om siffror, så är det ju förstås personligt hur och när huden börja komma in i ett moget stadium. Som du vet är ju det allra bästa att jobba förebyggande, istället för att sätta in allt akut på 40-års dagen! 😉

image

~Dagens beautyflash: Oväntad hjälp från äldre gentleman när jag irrade omkring på okända gator i city! 🙂

image

Felicia från Spa Supply, som är agentur för bland annat Caudalie, hade bjudit in den mycket duktiga Gaelle som var till Stockholm och Sverige för allra första gången denna soliga sensommardag. Vi fick gå in i en fin sal där vi möttes av ett uppduktat matsalbord. Varje tallrik var uppduktad med Resveratrol Lift framför oss, som sedan byttes ut till en mycket god middag med ett väldigt speciellt unikt vitt vin från Bordeaux, Les Hautes de Smith 2012. Det är ifrån Mathildes och Bertrands egen vingård i Frankrike!

image
Mathildes och Bertrands eget vin

image

Bilderna gör inte alls middagen rättvisa. Det var väldigt fina sallader upplagda på flera stora fat och det vita vinet kompletterade maten väldigt fint.

image

image

Den nya serien innehåller fyra produkter – ett mycket lätt och skönt serum, Firming Serum, en dagkräm med fin lyster, Face Lifting Moisturizer spf 20, en mycket fräsch lätt ögonkräm, Eye Lifting Balm och en nattkräm, Night Infusion Cream, som var allt annat än tung eller fet. Nu börjar ju den där tanken om fler ansikten igen… Tallriken med serien fick vi med oss hem som pressprover. Och jag blir så inspirerad att få prova på dessa franska fina flärdfulla krämer, så minst ett till nytt ansikte tack! 😉

image

Blir du intresserad av någon särskild produkt så beskriver jag jättegärna mer i kommentarerna! Mais oui!

image

Caudalie som märke har under sina 20 år hela tiden varit inne på fina råvaror, väl utvalda och naturliga ingredienser. Men har inte valt att helt uppfylla de hårda kraven för de olika eko-märkningar som finns för att kunna ge den extra känslan av exklusivitet med en viss doft bland annat.

image

Fast i grund och botten är det fokus på så naturliga råvaror som möjligt. Du kanske har sett att det ofta är vindruvor i reklamen eller på produkterna? Just Resveratrol är utvunnen ur vinrankans stam och har en antiage-effekt som de använder sig av i produkterna. Företaget ger också tillbaka en viss procent till miljöarbetet i världen för att dra sitt strå till stacken.

image

Jag blev väldigt nyfiken på boken som nu har släppts också, som Mathilde Thomas själv har skrivit. Den finns än så länge bara på engelska (och franska förstås, får damma av den gamla skolfranskan!), och går att beställa för drygt 200 kr från svenska http://www.bokus.com. The French Beauty Solution. Jag bläddrade lite i den och blev väldigt nyfiken. Överlag har jag varit dålig på att köpa beauty-böcker, har du något bra tips där för mig?

image
Syns det att jag har en av toppsäljarna på mig – Caudalies Beauty Elixir? 😉

Har du något från Caudalie i dina skåp? Eller något som du blir nyfiken på här? Själv tycker jag de står för ett fint koncept, med gedigen bakgrundskunskap och exklusivitet.

Kvällen avslutades med att vi mätta och belåtna spriddes ut på Stockholms fortfarande soliga gator åt olika håll, alla med den lila Caudaliepåsen med vinrankan på. Det kommer bli spännande att höra vilka recensioner dessa fina nyheter kommer att få när konsumenterna, kanske du?, väl har börjat använda dem. Jag tror att Caudalie har lyckats igen och många kommer att säga merci beaucoup Mathilde Thomas, très bien!

Kram Lotta

4 thoughts on “Caudalie vad betyder det

  1. Fröken S 12 september, 2015 / 15:51

    Caudalie låter intressant. Är nyfiken på vad du tycker om serumet framförallt. Låter som ett trevligt event också. Sådär lite lagom!

    Men nu ska vi minsann inte genmodifiera oss till att ha fler ansikten (även om det skulle vara motiverat utifrån innehållet i mina badrumsskåp) så därför så ska jag nöja mig med att läsa vad du säger!

    Annars så vet ju du vad som gjorde min fredag. Trött, och lite sur över dumma påfund, så cyklade jag hem. Först via sportbutik för att prova nya skor. Har hälsenevärken från hell, haltat i 2 dagar. Men ja, jag är envis….

    Väl hemma, och efter träningsrunda så kikar jag in på Insta och ser en vinst! Sprang runt och log hela fredagen 🙂 hahaha.

    Kan du inte swatcha din UD Naked smokey palett förresten? Är sjukt nyfiken på nyanserna!

    Blev kort idag. Tänk att jag också kan det! Hahahahaha!

    Många kramar Lotta och ta hand om dig! Glöm inte dig själv i allt!

    • beautybydonnachic 12 september, 2015 / 16:27

      Åh ja Sofia, detta event var verkligen ett av de trevligaste jag har fått förmånen att få gå på! 😍😍😍 Mycket trevlig stämning, lugnt, vackert för ögon och munnen, haha, med så fint vin från deras egen vingård och fräscha sallader! 😄👍

      Serumet är suuuperskönt!!! Det smälter lätt in i huden, mjukt, lätt och liten fräsch citrusdoft. Det står mellan den och den fantastiska svalkande fräscha ögoncremen när det kommer till mina favoriter här! 😍👌 Så fina produkter! Det märks att det finns en tydlig tanke och många års jobb och patent bakom dessa.

      Jamen åååhhhh, största GRATTIS till dig och vinsten från ACASIA!!! 😃😃😃 Jag blev så glad när jag såg att du vann Sofia, väl förunnat dig! To say the least! Hoppas hoppas du också kommer gilla! 😊👌

      Låter grymt att du skaffat nya träningsskor, men buuuu för smärta!! 😠 Lycka till med träningen nu! Bra kämpat!

      Jaaa jag ska absolut swatcha UD-paletten! Har inte ens kommit så långt som att packa upp den, då kanske du anar lite hur det står till här… Dina ord kom väldigt lägligt. Måste trappa ner tempot nu, samtidigt som min sjh-behandling kommer trappas upp. Så hur hösten kommer att se ut… Har inte en susning faktiskt. Men en sak i taget, sen får jag se om jag måste pausa blogg/insta helt eller delvis pga omständigheterna. Remains to be seen…

      Ha en riktigt fin lördag nu, min fina vän som alltid skriver så fint och uppmuntrande! Det gör väldigt mycket för mig ska du veta! Så tack för det! ❤
      Stor kram, Lotta ❤❤❤

  2. Lena 12 september, 2015 / 22:15

    Oj vilket fint stället med god vin och mat! Kul för dig! Jag gillar Caudalies spray,precis som du,men i övrigt har jag inte testat nåt!

    Ha en bra helg! Och tusen tack för bästa vinsten, så lyxigt! 🙂

    • beautybydonnachic 12 september, 2015 / 22:54

      Åh så roligt att du blev nöjd med den lilla lyxlådan som jag skickade till dig! 🙂 Kul att höra!

      Ja Caudalie Beauty Elixir är ju bara så fräscht, men ofta har jag MAC Fix+ eller annan spray att ge fukt och fixera makeup. 😍👍

      Sov gott nu!
      Kram Lotta ❤

Tack för ditt avtryck här, uppskattas varmt!

